Till Danah

HÄR HAR DU!
Skulle leta nån text åt Danah,
och sätta upp så hon kan kopiera åt sin
''skoluppgift'' vad det nu är,så
lägger upp nu!

_______________________________________


Jag ställde mig nyss frågan "Undrar hur ung/gammal världens yngsta/älsta kvinna som fött barn är. Som den nyfikna journalist to be tog jag såklart reda på det. Dock via Wikipedia som är en synd i journalistvärlden. Men här är i alla fall de två rapporterade fallen där mödrarna varit exeptionellt unga/gamla.

Som i vanlig ordning börjar jag med världens yngsta mor. Denne återfanns i Peru i slutet på 30-talet. Hennes namn var Lina Medina och hon födde, vid 5års ålder en son. Efter att magen växt i rask takt trodde föräldrarna att hon hade fått en tumör i magen. Men det visade sig vara ett foster. Tydligen blev hon könsmogen innan hon fyllt 1 år och hade utvecklat kvinnliga former som 4åring. Pojken kom att växa upp i samma hushåll, ovetandes om att hans s.k. syster i själva verket var hans egen mor. Detta avslöjades dock senare. 33 år senare, i vuxen och normal ålder, födde hon ett till barn som lever i Mexico för tillfället. Vem är fadern må tro? Jag misstänker våldtäckt/pedofili från någon nära släkting. Möjligtvis fadern eller något liknande.




Värdens äldsta dokumenterade moder lever tydligen fortfarande. Omkari Panwar, från Indien, födde år 2008 tvillingar, 70 år gammal. Det blev en pojke och en flicka. Nej, hon blev inte gravid på naturligt sätt. Hon fick medicinsk hjälp. Anledningen till detta ska vara att de behövt en manlig arvtagare då de bara har vuxna döttrar. Varför de inte försökt skaffa fler barn i yngre ålder förstår jag inte.



Omakri Panwar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0